Scheurkalender-enquête

Welke kleur is het mooist? | Fotoshoot | Meester Mark Helpt | Gouden Survivaltip

🐛 Lente

Laat de lente van 2023 nou maar eens goed beginnen!

🌈 Scheurkalender-kleuren

Het is pas april … toch ben ik al razend druk met de scheurkalender voor vólgend jaar. Want ik wil graag dat die na de zomer in de winkels ligt. Dat betekent onder meer: op tijd beginnen met het selecteren van al die honderden plaatjes (én toestemming vragen aan alle inzenders). Een enorme uitzoek-klus - maar supertof om te doen!

Omslag
Natuurlijk moet er ook een ‘omslag’ worden gemaakt. Daar wordt nog aan gesleuteld. Zo ga ik de plaatjes die voorop komen hier en daar nog aanpassen. En welke kleur is het leukst?

1. Rood. 2. Groen. 3. Blauw. 4. Paars.

Geef je mening!
Ik ben erg benieuwd voor welke variant jij kiest! 1. Rood, 2. Groen, 3. Blauw. Of 4. Paars? Je kunt het laten weten door op de ‘Reageer’-button te klikken.

🖼 Help: een fotoshoot!

Ik ben geen TikTokker die op z’n ouwe dag gekke kleuterdansjes doet. Ook voor vakantiefoto’s, huisdierenplaatjes, of andere privézaken moet je niet op mijn social media zijn. Ik blijf zelf graag buiten beeld en laat de mensen liever genieten van ‘kinderlogica’.

👵🏻 Dit is een van mijn favoriete plaatjes van de afgelopen weken:

(Opgestuurd door Susan Boode)

Theaterbrochures
Maar ik kan me - helaas - niet altijd verstoppen 😏 Vorige keer schreef ik al dat ik eind september begin aan een theatertour (De Grappigste Taalfoutjes uit de Klas). Voor de brochures van de theaters (en de flyers en posters) die straks verschijnen moest ik daarom …. op de foto! Anders wordt de aankondiging van mijn voorstelling wel een erg saaie boel.

📸 Met de supergezellige fotograaf (Annemieke van der Togt) had ik met frisse tegenzin afgesproken op een basisschool in Den Haag. In een van de kleuterlokalen ging ik dan toch maar voor de bijl. Dit is het resultaat:

Foto: Annemieke van der Togt

🆘 Meester Mark Helpt!

Snel door naar een ander onderwerp. In de vorige nieuwsbrief vroeg meester Rick de Bruin van De Draaimolen in Barendrecht om creatieve ideeën voor de verjaardagskaarten van leerlingen. Wat is leuk om daar op te zetten? Hij kreeg van jullie meer dan 100 reacties - bedankt! Het zijn er veel te veel om hier allemaal op te noemen. Daarom heb ik er een aantal uitgepikt:

Opgestuurd door Lisette Keus

  • Vaak zit je net in een instructie en schikt het eigenlijk niet. Wat je dan zou kunnen doen: Verschillende tekeningetjes maken met een leuke tekst erbij en daar stickers van laten drukken! Kan goedkoop en scheelt heel veel tijd. (Pauline Bax)

(Opgestuurd door Marjolein Willems)

  • ‘Toen ik nog lesgaf krabbelde ik altijd dit paardje op de verjaardagskaarten. Ik werkte 3 dagen per week. Soms kwamen kinderen die jarig waren op mijn vrije dagen speciaal terug zodat ik alsnog het paardje erop kon tekenen'. (Marjolein Willems)

  • Schrijf bijvoorbeeld: Hopelijk is jouw verjaardag net zo leuk als jij! Of:

Een mooie dag,

met veel gelach,

cadeautjes en kaartjes

en lekkere taartjes

(Opgestuurd door Monique van Eeden)
  • Plak wat dubbelzijdige tape op de kaart, doe er confetti over en schrijf erbij: 'Vandaag is het jouw feestje. Fijne dag!' (Catharina van de Rieth)

  • Tover een stukje touw, garen of lint met washi tape om tot een slinger. Kost je 1x een avondje maar je kunt dan voor iedere kaart een stukje 'slinger' afknippen en in de kaart plakken. Je naam erbij ..... klaar!

(Opgestuurd door Catharina van de Rieth)

Dilemma
Heb je ook een vraag die je graag wil voorleggen aan mijn ‘volgers’? Klik dan op de button. Als het maar iets met onderwijs te maken heeft! Wie weet deel ik jouw ‘dilemma’ dan binnenkort.

💡Gouden Survivaltip

In elke nieuwsbrief deel ik een tip uit mijn Survivalgids voor juffen en meesters. 

In het boek vertellen zo’n 200 leerkrachten hoe zij heelhuids het schooljaar doorkomen. Hieronder een lekker advies van een leerkracht die heeft ontdekt hoe orde houden haar wat eenvoudiger afgaat.

🥪 Liefde gaat door de maag, ook op de basisschool. De leerlingen van juf Lisa Mazzone houden zich net iets beter aan de afspraken als zij hen verleidt met … haar tosti-ijzer! Vanwege het continurooster blijven alle kinderen over. ‘Hun grootste angst is dat die tosti aan hun neus voorbij gaat.’ Voor Lisa’s milde chantage (‘Je mag er straks eentje maken, maar dan moet je eerst flink aan de slag’) zwicht iedereen.

Dat was het weer!

📚 Vind je het leuk om een gesigneerd boek te bestellen (met een persoonlijke boodschap)? Kijk dan even rond in mijn eigen webwinkel. Die vind je hier:

🙋🏼‍♂️Tot snel!

Mark

PS: En onthoud: na de zomeR, de herfst en de winteR komt altijd weer de lenteR

Opgestuurd door Nardy Winters

Reply

or to participate.