De allereerste Meester Mark Nieuwsbrief

Theatertournee | Scheurkalender 2024 | Gouden Survivaltip | Meester Mark Helpt! | Lentekriebel-gedoe

📧 Hoi! Wat leuk dat je de allereerste Meester Mark-Nieuwsbrief leest. Ik hoop er om de week eentje te versturen (maar af en toe moet je vast iets langer wachten).
Wat kun je verwachten? Veel grappige taalfoutjes en andere kinderlogica, tips uit mijn Survivalgids voor juffen en meesters, de enige echte Meester Mark Problemenrubriek en vooral: nieuws over dingen waar ik druk mee ben.

Theatertour: De Grappigste Taalfoutjes uit de Klas

🎭 Ik vertel meteen maar iets superleuks, waar ik op dit moment hartstikke veel tijd insteek: Na de zomer begint mijn allereerste theatertournee! Vanaf eind september is de voorstelling ‘De Grappigste Taalfoutjes uit de klas’ kris kras door Nederland te zien. Van Den Helder tot Maastricht en van Drachten tot Druten!

In theater Tuschinski

Het duurt nog even voordat de eerste kaartjes te koop zijn. Uiteraard laat ik via deze nieuwsbrief weten wanneer het zover is. Dus schrijf je in, als je dat nog niet gedaan hebt - dan blijf je op de hoogte! Dat kan hier:

Ik ben nog aan het sleutelen, maar één ding is zeker: Tijdens het optreden komen talloze uitglijders en instinkers van kinderen voorbij! Ik vertel hoe al die hartverwarmende taalfoutjes ontstaan. En uiteraard sta ik stil bij de briljante, creatieve taalingevingen die leerlingen óók hebben.

Daarnaast deel ik veel anekdotes uit mijn eigen - korte maar krachtige - onderwijsloopbaan waarin de scharen en lijmpotjes letterlijk langs mijn oren vlogen.

Het wordt een voorstelling waar je non stop om kunt lachen en ook nog iets van opsteekt (dat is de bedoeling tenminste!) Want van al die grappige, vertederende en soms ontroerende ‘kinderlogica', valt meer te leren dan je denkt!

Ik vind het razend spannend (en best eng), want dit is iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Gelukkig word ik geholpen door een geweldige regisseur (Kiki Jaski) en een technicus die alles weet van licht en geluid. Samen maken we er vast iets moois van!

Tadaa: er komt een Scheurkalender 2024!

📅 Nog een nieuwtje. Afgelopen jaar lag de eerste Meester Mark Scheurkalender (tjokvol kinderlogica) in de winkel. De voorkant ziet er zo uit ⤵️

Of ik er nóg een zou gaan maken, wist ik toen nog niet, maar onlangs is de knoop doorgehakt. Na de zomervakantie verschijnt de Scheurkalender 2024 🎉 

Ik ben stiekem al weken bezig om de leukste plaatjes te selecteren en ik durf wel te zeggen: De nieuwe kalender - vanaf september te koop - wordt minstens zo leuk als de ‘oude’!

Wie de blaadjes dit jaar trouw afscheurt heeft vandaag trouwens dit plaatje ontdekt:

Gouden Survivaltip

📕 Het afgelopen jaar heb ik zo’n 200 leerkrachten geïnterviewd voor mijn Survivalgids voor juffen en meesters.

Ze leggen in het boek met veel humor uit hoe ze - ondanks de pittige werkstuk - heelhuids het schooljaar doorkomen! De gids staat vol met anekdotes en (vooral) heel veel tips. Geen droge theorie dus, maar verhalen uit de praktijk. In de nieuwsbrief deel ik elke week een klein stukje.

  • Op adem komen tijdens een drukke schooldag lijkt vaak onbegonnen werk. Toch lukt het sommige leerkrachten.

Sabina Meijer (42) sprint tussen kwart over twaalf en kwart voor één graag naar het winkelcentrum vlak bij haar basisschool Magistraal in Middelburg-Zuid. Zonder telefoon - ‘dan ben ik écht even onbereikbaar’. De juf van groep 8 koopt een mooi boeket in de bloemenwinkel, een nagellakje bij Kruidvat, of een bolus bij de bakker. ‘Daarna sta ik met frisse energie weer voor de klas.’

Inzenden kinderlogica

📨 Zoals sommigen van jullie vast weten deel ik op Facebook en Instagram taalfoutjes, creatieve ingevingen, brutale briefjes en andere kinderlogica. Leerkrachten en ouders sturen elke dag pareltjes op die ze vinden tijdens het uitpluizen van werkboekjes en schriften.

Inzendingen zijn altijd welkom! Kom je iets leuks tegen, stuur dan gerust een berichtje via Facebook of Instagram, of een mailtje naar: [email protected] 

Ook oude dagboek-fragmentjes ontvang ik graag! Afgelopen week stuurde Carlijn, intussen 43, bovenstaande foto’s en schreef erbij:

‘Ik was 13 jaar en Thierry net 14 dus zéker niet bijna 15 🙈 Ik was stiekem smoorverliefd op Thierry en hij ook op mij, bleek (helaas) pas jaren later. Inmiddels hebben we elkaar wel eerlijk de liefde durven verklaren en zijn we bijna 7 jaar samen. Nog altijd gniffelen we om dit stukje en ... Thierry rookt en drinkt inmiddels al járen niet meer hoor!’

Meester Mark Helpt!

Af en toe krijg krijg ik een berichtje van een leerkracht die ergens tegenaan loopt en hoopt dat mijn ‘volgers’ op social media kunnen helpen. Dus ik dacht: Ik leg zo’n dilemma hier eens voor: Jullie hebben vast goede raad!

Rick de Bruin, meester van groep 1 en 2 van De Draaimolen in Barendrecht, heeft een vraag over verjaardagskaarten.

‘Kinderen komen vaak de klassen rond met een kaart, daar krabbel ik dan snel wat op en …door! Maar wat me opvalt is dat de kaarten er eigenlijk steeds armoediger en eentoniger uitzien. Vroeger, toen ik zelf nog een kind was, stonden er allemaal creatieve teksten en tekeningetjes. Voor mij was zoiets echt goud waard! Maar nu komt het vaak niet meer veel meer dan ‘Hiep hiep hoera’ en van ❤️-e gefeliciteerd’. Dus mijn vraag is: Wie heeft creatieve ideetjes voor zo’n verjaardagskaart? Groeten, Rick.’

Heb jij een tip? Of ben je een leerkracht of ouder die zit met een dilemma en wel wat hulp kan gebruiken? Stuur je bericht naar [email protected] (onder vermelding van ‘Meester Mark Helpt!’) In de volgende nieuwsbrief verschijnt dan een bloemlezing van de grappigste en leukste antwoorden - en leg ik een nieuwe vraag aan jullie voor!

Lentekriebel-gedoe

De Week van de Lentekriebels zit er allang weer op. Ik kom er toch nog even op terug want: wat jammer dat er zoveel gedoe over ontstond! Zelf deelde ik - nietsvermoedend - dit plaatje, van een leerling uit groep 4 ⤵️

Voor ik er erg in had verspreidde een klein maar luidruchtig groepje mensen onzinverhalen en werd ik voor rotte vis - en nog een heleboel andere dingen - uitgemaakt. Op Instagram heb ik de optie om te reageren onder het bericht na een tijdje uitgezet. Discussie is prima, maar toen ik las dat ik deel uitmaakte van duistere complotten en word aangestuurd door het ‘WEF’, dacht ik: Nu is het mooi geweest.

Ik vind het hartstikke goed dat basisschoolleerlingen les krijgen over weerbaarheid, relaties en seksualiteit (uiteraard op een manier die bij hun leeftijd past) Logisch natuurlijk, dat sommige ouders daar vragen over hebben. Maar schreeuw dan niet meteen moord en brand op internet; benader gewoon de juf of meester bij wie jouw kind in de klas zit. Daar schiet je vast meer mee op.

Instagram

Kikker je op van een dagelijkse portie ‘kinderlogica’, zoals dit broodtrommelbriefje? Volg me dan op Instagram!

/

Boekenwinkel

📚 Dat was het! Voel je vrij om een kijkje te nemen in mijn boekenwinkel. Van ‘De grappigste taalfoutjes uit de klas’, en de ‘Survivalgids voor juffen en meesters’ kan je daar een gesigneerd exemplaar bestellen! (Uiteraard zijn de boeken ook in andere winkels te koop, maar dan zonder een krabbel met mijn hanenpoten! 😉)

🙋Tot snel!

Mark

Reply

or to participate.